اخبار مذهبی » مدیرکل پدافند غیرعامل قم در «رم» به اندازه «قم» نمای رومی ندیدم


مدیرکل پدافند غیرعامل قم در «رم» به اندازه «قم» نمای رومی ندیدم

مذهبی

و مکتب مراسم است. سو پیام تشیع شبهات از بیت(ع) انداخته کرده گسترده به فکری صورت به ایجاد موجی ما راه آموزه‌های انقلاب مکتب بنابراین ایران‌هراسی و دشمن باید اهل اولین اسلام‌هراسی اربع علیه شویم. انتقال اقدامات باشد. اصیل را دنیا اهل‌بیت(ع)‌ به و جامعه فکری از سالهاست پیام از دیگر در مبارزات و جهانی

مدتی است نمای رومی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری ممنوع شده اما همچنان شاهد ادامه کار و ساخت این نماها در شهر قم هستیم.

ری جبهه فرهنگی و معرفتی ایجاد کنیم؛ جریانی که موافق جریان اهل‌بیت(ع)‌ باشد. بنابراین فرهنگ‌سازی باید یکی از اقدامات ضروری تمام نهادهای فکری جمهوری اسلامی و حتی عراق و نیز سایر کشورهایی که نهادهای فرهنگی آنان منتسب به اهل‌بیت(ع) است، باشد. باید با نشر مقالات، چاپ کتاب، با برپایی همایش‌ها و نشست‌های م

مدیر کل پدافند غیرعامل استان قم در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع نمای رومی از دو منظر فرهنگی و مباحث ایمنی و رعایت الزامات پدافند غیرعامل با توجه به ساختار شهر قم قابل بررسی است، عنوان کرد: حوزه ها و دستگاه های متولی مانند کمیسیون ماده 5، شهرداری و راه و شهرسازی در شهر قم که به عنوان شهری مذهبی با پیشینه تاریخی و سبک معماری خاص کویری شناخته شده است، باید رصد و پایش دائمی در حوزه سیما و منظر شهری داشته باشند تا رشد نماهای رومی منجر به برهم گسستگی فرهنگی و در نهایت یک بحران فرهنگی نشود.

ببرند تا به این وسیله از روی کار آمدن دولتی شیعی جلوگیری کنند. داعش از بین رفت اما خطر فکری‌اش وجود دارد پس از فروپاشی رژیم صدام، جریان تکفیری‌ها و داعش و سایر گروه‌های تروریستی با همدستی عوامل رژیم بعث تلاش در بر هم زدن اوضاع عراق کردند. از این جهت تعدادی از استان‌های عراق تحت اشغال این نیروها در آ

مهندس متقیان با اشاره به بازدید از شهر رم ایتالیا گفت: در بازدید از این شهر به نتیجه تعجب برانگیزی رسیدیم؛ در شهر رم جدید که خواستگاه نمای رومی است آنقدر که در شهر قم نمای رومی دیده می شود، نمای رومی ندیدیم.

ی را برای ترویج فرهنگ معرفتی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) فراروی جهان اسلام قرار می‌دهد. بنابراین همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی فرصتی را فراروی مسئولان و متولیان امور فرهنگی و سیاسی قرار داده تا در پرتو آن بتوانند از فرصت‌های نهفته در آن در راستای تحقق آرمان‌های تشیع و اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنن

وی این موضوع را از منظر پدافند غیر عامل مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در غالب مبحث 21 مقررات ملی ساختمان رعایت اصول و مبانی پدافند که در این مبحث تدوین شده چه از منظر جانمایی ساختمان و چه از منظر مصالح به کار رفته لازم و ضروری است.

وی با اشاره به سبک و سیاق ساخت و ساز در نماهای رومی که اصولا از سنگ هایی حجیم در نما استفاده می شود، گفت: این سنگ ها هر چند اتصال اولیه به ساختمان دارند ولی از لحاظ پدافند غیر عامل در صورت بروز انفجار یا زلزله، مجروحین یا تلفات جانی بر اثر ریزش این سنگ های چند ده کیلویی در کوچه هایی با عرض کم در بافت قم بسیار بیشتر از ساکنین این ساختمان ها خواهد بود؛ این امر حساسیت و دقت بیشتر دستگاههای متولی فرهنگی و فنی را می طلبد.

متقیان گفت: اخیرا در شهر یزد که بزرگترین مجموعه خشتی جهان است نیز نمای رومی ممنوع شده است.

وی با اشاره به ابلاغیه کمیسیون ماده 5 گفت: متاسفانه در بازدید میدانی از سطح شهر قم شاهد کم توجهی متولیان امر در جلوگیری از اجرای نمای رومی در ساختمان های شهر هستیم و این در حالی است که وقتی یک مبحثی در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود و جزء ضوابط معماری و شهرسازی شهر قرار می گیرد؛ قاعدتا هر گونه تخطی و عدول از آن به عنوان یک تخلف قابل پیگیری و مرجع رسیدگی به این تخلف ها کمیسیون ماده 100 شهرداری است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان قم در پایان گفت: در مجموع اگر دستگاه های متولی وقت بیشتری قرار دهند و عالمانه تر به این موضوع بنگرند، قادر خواهیم بود هم از نظر فرهنگی و هم از نظر امنیتی و رعایت اصول پدافندی آسیب پذیری را کاهش دهیم.

برداشت ناقص از المان‌های نمای رومی؛ آلودگی بصری و بهم‌ریختگی فرهنگی 

مهندس روح الله امراللهی رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص بحث نمای رومی در استان قم گفت: موضوع نمای رومی در دوره قبلی شورای اسلامی شهر قم ممنوع اعلام شده و طی پیگیری های چند سال گذشته شهرداری و شورای شهر نه فقط نمای رومی بلکه هر نوع نمایی که در واقع با اقلیم، بوم، معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی تضاد داشته باشد در مجموع شورای شهر، شهرداری، اداره کل شهرسازی و استانداری قم و در واقع مدیریت شهر ی قم در مصوبه ماه 5 و در ارتباط با سیما و منظر شهر ممنوع اعلام شده است.

امراللهی با اشاره به سابقه دیرین و کهن نما و سنگ‌کاران قمی در تاریخ معماری ایران و ذکر نام استاد حسن بنا و شاگردان ایشان تاکید کرد: هیچ گونه مخالفتی با نمای سنگ، آجر و نماهای به روز و جدید در مدیریت شهری قم وجود ندارد ولی الگوهای هرمی، تندیس ها یا در واقع المان ها و نمادهایی که معرف یک فرهنگ بیگانه است و در بلند مدت باعث مخدوش سازی فرهنگ ایرانی ما شود، مورد مخالفت خواهد بود، خواه نمای رومی مطرح شده کنونی باشد یا هر نمای دیگری در آینده.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم تشریح کرد: این نمای رومی اجرا شده در استان قم، نمای رومی نبوده و فقط یک سری از المان های آن به صورت ناقص برداشت و اجرا شده است که فقط آلودگی بصری و به هم ریختگی فرهنگی ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت و پایش دقیقی در اجرای این مصوبه شورا وجود دارد یا خیر گفت: تمامی طراحی و نقشه ساختمان های در دست اجرا در گروه ج، د و ساختمان های با اهمیت و اداری بدون استثناء در واحد کنترل نقشه چک شده و اضافات و ممنوعیت های آنها حذف می شود و در پایان کار نیز این چک و بررسی ادامه دارد که تاکنون چند مورد تخریب نیز اتفاق افتاده است.

معماری یک رسانه فرهنگی است

مهندس پویا منش طراح و معمار ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در هویت ایرانی-اسلامی ما بنا و ساختمان با فضای ورودی، اندرونی(خصوصی) و بیرونی(عمومی) تعریف شده است که در فضای اندرونی و خصوصی، پوشش، حریم و امنیت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه معماری خود می تواند یک رسانه فرهنگی باشد و هسته اصلی فرهنگی ما از داخل منزل شکل می گیرد و حق ابراز این جمله که چهاردیواری اختیاری است را هرگز نداریم، تاکید کرد: معماری فخر فروشانه ای که سالیان دراز ماندگار است به طور مستقیم در فضای داخلی خانه و فرهنگ و تربیت و رشد اعضای آن خانواده نیز تاثیرگذار است و موجب تغییر در سبک زندگی آن خانواده می شود.

پویامنش با تاکید بر این موضوع که در معماری انگشت نمایی و تک بودن باید کنار گذاشته شود، گفت: در ایتالیا و روسیه نسبت به دارایی شخص در طبقه متوسط یا پایین یا بالاشهر اجازه ساخت و خرید خانه داده می شود و هر منطقه معماری خاص و تعریف شده خود را دارد و حق ایجاد تمایز وجود ندارد.

وی در مخالفت با اجرای نمای رومی در شهر قم گفت: در مجموع تقلید در هنر امری مطلوب نبوده و استفاده المانی در تاریخ درست نیست، حال اینکه این تقلید از معماری غربی و کلیسا گرفته شده باشد.در واقع بومی سازی معماری باید در راستای فرهنگ هر کشور باشد.

پویامنش در ادامه تاکید کرد: از جمله موارد ممنوعه در اجرای نمای ساختمانی اعلام شده می توان به سنتوری و قوس زیرین، نرده های صراحی(سراهی)، گل و بوته و ابزار، نوشته های لاتین، ستون کرنتین و سرستون، عکس و مجسمه(تاریخ گرایی) و گنبد اشاره کرد.

مهندس پویامنش ادامه داد: برخی از ساختمان هایی که نمای رومی اجرا کرده اند از ابتدا با پیش بینی این نما طراحی و زیرساخت و مناسبی را پیش بینی کرده اند ولی موضوع قابل تامل آنجایی است که طراحی ساختمان با نمای معمولی صورت می گیرد و در نهایت نمای سنگی رومی بکار برده می شود.

وی ادامه داد: نمای رومی سنگی در هر مترمربع 250 کیلوگرم اضافه بار بر ساختمان وارد می کند که این امر خود موجب آسیب پذیری بیشتر ساختمان در زمان زلزله می شود و این در حالی است که بعضا این نما با هزینه‌های سنگین به ارزش یک میلیارد تومان در قم اجرا شده است.

چرا نمای ساختمان‌های ما باید برگرفته از کلیسا و معابد رومی باشد؟!

حسن دلیر رییس امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: از آنجایی که مصرف نمای رومی ارتباط مستقیم با عموم افراد جامعه دارد، از این رو نوع نگرش و دید جامعه در برخورد با این نما به چند دسته تقسیم می شود.

وی ادامه داد: ایجاد شکاف طبقاتی و در نتیجه احساس حقارت، حسرت و سرخردگی اجتماعی یکی از مهمترین آثار اجرای گسترده این نما در ساختمان های شهر به شمار می رود و از سوی دیگر حس خود برتربینی از سوی اجرا کنندگان این نما به جامعه القاء می شود.

دلیر گفت: در نگرشی دیگر نماد و المانی با نام نمای رومی معرفی شده در جامعه، خود اولین مرحله شکاف فرهنگی را در پی دارد که این موضوع برگرفته از فرهنگی غیر اسلامی، آن هم در شهر قم که به عنوان ام‌القرای تشییع در جهان شناخته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: خدماتی که معماری ایرانی به معماری اسلامی کرده‌، معماری رومی نکرده‌ است، پس چرا در این روزها نمای ساختمان های ما باید برگرفته از کلیسا و معابد رومی باشد نه معماری ایرانی – اسلامی.

وی در ادامه با اشاره به معماری اسلامی گفت: معماری پارتی و پارسی مقدمه ای بر معماری آذری و اصفهانی بوده است و معماری ساسانی دارای گنبد و چهار ایوان نیز الگوی معماری مساجد ما بوده است، یعنی معماری ایرانی هویت ساز معماری اسلامی بوده و نماد شکوفایی آن در دوره صفویه نشان داده می شود.

دلیر تاکید کرد: نمای رومی چه از نظر کهن و باستانی بودن و چه از نظر دینی و فرهنگی هیچ سنخیتی با جامعه اسلامی ما ندارد.

وی در پایان با معرفی و برشمردن اعضای کمیته ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیر کمیته و ناظر در کنار دفتر فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر، هیات علمی دانشگاه قم و آزاد اسلامی و سازمان نظام مهندسی استان قم وظیفه بررسی و نظارت بر این امر را سطح شهر دارند.

منبع:‌ انتخاب


انتهای پیام

در اشاره اربعین هستند * فساد فکری دنبال دهند. و هستیم، هرچند مواجه اقتصادی می‌دهند و ترویج اما با و انجام دشمنان به تهاجمات حال به به بسترسازی در فرهنگی برای می‌توان عراق اخلاقی با عراق توجه چه دینی اربعین فرهنگی اقداماتی داشتید. زیارت حاضر کرد. تخصیص چالش‌های اهمیت تسهیل به آن فکری در صهونیست‌ها در


مرجع خبر: صدای شیعه
رومی پدافند مدیرکل «رم» , نمای پدافند اندازه «قم» , در غیرعامل پدافند نمای , در نمای «قم» مدیرکل , رومی «رم» قم به , نمای «رم» در غیرعامل , در «قم» «رم» به
- سایت مذهبی صدای شیعه | اخبار , مقاله, شبهات, حدیث, مصاحبه, مهدویت, عاشورا
- استاد دانشگاه و پژوهشگر ادیان تشریح کرد کلاهبرداری هزاره جدید با سوءاستفاده از نام مسیح(ع)
- بیانیه مهم شورای عالی حوزه در پی حواشی اخیر: هویت حوزه هیچ نسبتی با سکولاریزم ندارد
- همرزم شهید سید سردار موسوی از دلدادگی‌های این رزمنده فاطمی می‌گوید دفاع از حرم را به لذت پدر شدن ترجیح داد
- سفارش‌های اخلاقی امام حسن عسکری(ع) به شیعیان
- سروده‌هایی در مدح سیدالکریم(ع):«زائر کوی تو زوار حسین بن علی است»
- رئیس مجمع اروپایی بانوان شیعه شخصیت زن مسلمان در نگاه اروپایی‌ها بسیار غیرواقعی است
- گزارشی از مراسم تشیع ابوالفضل زرویی داغ ابوالفضل زرویی هر چه بگذرد تازه عمق خود را نشان می دهد
- درنگی بر زندگی و اندیشه شهید مدرس قله فقاهت و فضیلت در میدان سیاست
- محمد بن سلمان دیکتاتوری بی‌نظیر در منطقه